Hörneå bys hemsida www.becken.se
Tords bilregister
Tillägg 2013-12-31: Tord Fröling hör av sig och önskar addera en bil till listan, nr 51 - en Audi 80. Detta görs med anledning av att denna bil dyker upp som länk i en senare artikel 2013 från då detta skrevs 2011.
Bybon och Becken-Webbens redaktionsmedlem Tord Frölings omdöme om de nyliga skrotbilsartiklarna synes vara positivt. I två separate inslag rapporterade Tord sin egen syn på gamla bilar. Vi ska här fortsätta med Tords omdöme om gamla bilar, hans egna bilar.
Att det stått många bilar på Tord och Aneths gårdsplan är ju noterat. Dessa utgör bara toppen av ett isberg visar det sig. Tord skickade en lista på sina bilar genom åren. Listan var digital, men datorn där listan var lagrad verkar ha skrotats tillsammans med allehanda bilar. I slutet av listan på papper hade Tord fyllt på med ytterligare sentida bilar, med analog text.
Listan är både intressant och underhållande, i synnerhet Tords personliga kommentarer. Nu måste sägas att Tords omdöme inte ska tas på allt för stort allvar. Den som idag är lycklig ägare av en Simca 1501 Kombi ska inte låta sig nedslås av Tords ord – ”eländes elände, bara rost”.
Tords lista summerar ihop hela 51 st automobiler. Det är få bybor som slår detta antal, ett lokalt Rekord, och däribland en Opel Rekord. En första tanke var att presentera hela Tords samling, men vi nöjer oss med ett urval med intressanta kommentarer.
Man noterar att Tord haft en fransk och en tysk period. Hela 8 st Peugeot verkar ha körts till sista dieseldroppen, trots deras ”oljud”. Man hittar även 8 st Volkswagen med varierande omdömen. Flest bilar utgörs av Audi, hela 11 st, där man uppfattar en del positiva ord från Tord.
En intressant bil utgörs av en BMW 750i-V12 (1988). Denna bil hade Tord importerat krockskadad från Tyskland. Tord berättar att den ”renoverades kördes, såldes, en mycket intressant bil med massor av elektronik-godis, men svindyr att äga”. En annan klassiker utgörs av Mercedes 350SL (1973) som ”importerades, avnjöts och såldes vidare till Ö-vik”.
Tord har således omsatt en och annan bil, och detta har bokförts och beskattas meddelar Tord. Skattemyndigheten behöver inte känna sig oroad. Dessutom får man intrycket att en ansenlig del av Tords bilpark har skattats bort i rost.
1) Austin A-35 - 1955 - Ägdes 1 timme, voltades på slakteriföreningens bakgård, såldes billigt
2) DKW spånkorg - 1959 - 3-cylindrig 2-taktsmotor för oljeblandad bensin
3) Fiat 1100 millecento - 1954 - 4-cylindrig
4) Vauxhall Velox - 1953 - 6-cylindrig motor, grön mycket fin
5) Mercedes 220S - 1956 - 6-cylindrig motor, dubbla Solexförgasare, helrenoverad motor
6) Opel Rekord 1700 - 1959 - Grön med krämgult tak
7) Fiat 600 - 1961 - Liten, rolig, gick billigt, röd
8) VW 1500-bubbla - 1961 - Min hustrus bil, bytte snart bort den (ingick i hemgiften)
9) Renault 8 - 1963 - Bara krångel med värmen
10) Opel Kadett Rally - 1967 - Ny utbytesmotor flera gånger, höll inte för mig
11) Simca 1501 Kombi - 1968 - Eländes, elände, bara rost
12) Peugeot 404 Diesel - 1965 - Vilket oljud, kördes på 12 öre milen med villabränsle
16) Fiat 600 - 1967 - Min andra Fiat 600, blå, köptes för skojs skull
17) Mercedes 220D - 1968 - Automat, bara rost och elände, växlade som en tok
18) Saab V4 - 1968 - Bara rost, men billig
19) Peugeot 204 Kombi - 1966 - Köptes som ”byggbil”, fick slita hund, fraktade tegel mm
21) Peugeot 204 bensin - 1967 - Bara elände
22) Audi 100 LS - 1972 - Automat, gick mycket billigt och bra, röd
24) VW Buggy - 1966 - Byggdes 3 st, alla såldes
27) VW K70 - 1973 - Guldmetallic, bara skräp
29) VW Passat CC - 1975 - Svart, byggdes samman av två st; en framdel och en bakdel
31) VW Passat kombi - 1974 - Gul, skrotades direkt
33) Volvo 145 - 1973 - Bra familjebil, Volvoblå pga färg från Volvo
34) Ford Granada - 1978 - guldmetallic, aldrig mer en Ford på vår gård
36) Nissan Bluebird - 1981 - Eländes elände, slirade hela vintern
38) Audi UR Quattro - 1983 - Mycket fin bil, sportig, snabb, 250 knutar i befintligt skick
39) Alfa Montreal V8 - 1973 - Importerades krockskadad, reparerades, såldes, Alfaröd
41) Audi 200 T Quattro - 1988 - Importerades krockad, reparerades, avnjöts och såldes
43) VW Passat Kombi - 1985 - Rostade snabbt men gick billigt och bra. 36000 mil utan motorreparation
47) Audi 200 - 1990 - Turbo Quattro 20V, 5-cylindrig Silvergrå 220 hkr, köpt från Kiruna
49) Golf Diesel - 1978 - Ljusblå veteran. Rostade upp helt
50) Volvo V70 - 2003 - Silver. Tveksam bil, för låg för skogsbilvägar
51) Audi 80 LS - 1977 - Metallicblå, automat, 9000 mil sedan 1977 med värme som i en finsk bastu, perfekt fiskebil. (Taxfree = veteranbil).
Tord meddelar att han för närvarande har 4 bilar, varav tre är av märket Audi. Även Volvo V70 är kvar, men som listan anger, den passar dåligt för skogsbilvägar.
Tord beskriver sin högerfot som tung, man kan tro att gaspedalen är det första som slits ned på Tords bilar. Bilintresse finns hos gammal som ung, och i stad som på landsbygd. Hörneå är inget undantag, och i själva verket finns flera framgångsrika bilbyggare inom byns gränser.
Även undertecknad har en sådan historia, vars ungdom gått bort i svetsrök och polyesterångor. Även om några ”ovanliga” bilar finns kvar otillgängligt undanskuffade gjordes en kovändning. När Trafikmagasinets 150-kiloskoloss Christer Glenning (populärt TV-program från Falun som yngre läsare nog inte fått uppleva) lyckades trycka sig in i en VW Polo så insågs fördelarna med småbilar för pendling till arbetet.
Som kontrast till Tords många hästkrafter kan nämnas att undertecknad idag har en ambition åt andra hållet. En dieselförbrukning överstigande 4 dl per mil känns som ett nederlag. Dessvärre är nederlagen ganska frekventa, men av och till uppnåeligt med en modern miljöbil.
Gunnar Engström, 2011-11-19
Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.
Besökare
Hörneå bys hemsida www.becken.se